Biztosan sokan tudják, egy árut vagy szolgáltatást nem elég meghirdetni. A hirdetésnek – ahhoz, hogy eredményes legyen – meg kell találni a célközönséget. Egy hentes feleslegesen költi pénzét, ha termékeit a vegetáriánusok lapjában reklámozza, mint ahogy fűnyírást és bokornyesést kínáló szorólapokat sem érdemes panelházak postaládáiban elhelyezni.
Hatékonyságát felmérni ugyan nem áll módomban, mégis, az egyik legcélirányosabb hirdetésnek tartom azt, amire a Népszabadság online kiadásában bukkantam rá. A lap egyik cikkében arról tudósítja olvasóit, hogy a Szegedi Ítélőtábla jogerősen három év börtönnel sújtotta azt a férfit, aki többször megrúgott egy gyemekotthonban felügyeletére bízott fiút. Egy oktató, látva, hogy a sértett rosszul van, egy ápolóval kórházba küldte a fiút, akit még aznap megműtöttek, mert hasűri vérzés alakult ki nála. Így a cikk. És közvetlenül alatta a hirdetés:
„Erős a vérzésed? Kérdezd a Libresse szakértőjét, és személyre szabott választ kapsz.”
Ez igen. Ezt nevezem én hatékony propagandának. Az ember, ha alkalomadtán össze-vissza rugdalják – ez manapság mindenkivel megeshet -, rögtön tudja, hova forduljon tanácsért.
Annak a szerencsétlen fiúnak eltávolították a lépét, így őt már nem fogja ez a hirdetés lépre csalni. Másokat még igen.
Sok cég és intézmény tanulhat ebből. Egy vidéki kultúrház a szombat esti Cigánybált skinhead találkozón hirdesse, ha telt házat akar. Kaviárt és libamájat árusító csemegebolt ne a nyugdíjasokat célozza meg, mert ínyencségei ott fognak porosodni a polcokon. A BKV se ajánlgassa kedvezményes bérletét Piripócsfalván, amikor nyilvánvaló, hogy eldugott falu lakosai nézelődni jönnek Pestre, s mivel nagyon hamar visszafordulnak, legfeljebb napijegyre van szükségük. Inkább egy olyan bankra hívják fel a figyelmet, ahol vezetőik biztonságosan elhelyezhetik azt a kevés pénzt, ami jövedelmükből megmarad.
A kereskedelmi propagandák sikere azonban nem mindig a cégek píár felelősein múlik. Az újságok vagy honlapok szerkesztőinek sem árt odafigyelni, elvégre ez az ő érdekük is, ha fizető hirdetőket akarnak szerezni. Amikor egy tragikus balesetről szóló hírben az áll, hogy a Mercedesben ülők mindegyike szörnyethalt, de a Renault utasai megúszták a szerencsétlenséget könnyebb sérülésekkel, akkor a cikk mellett legyen ott a Renault márkakereskedés hirdetése. Ha arról tudósít az újság, hogy tarfejű macsó legények megtámadtak egy védtelen fiatal lányt, álljon ott a közlemény mellett, vastagon szedett betűkkel: Használjon Viagrát! Vissza fogja nyerni férfiasságát.
Nem kimondottan hirdetés, de az eredményességre jó példa. Még a régi, fekete-fehér időkben történt, hogy a televízióban egy ismeretterjesztő előadás keretében szóba került a férfiak többségének legnagyobb félelme, az impotencia. Az adás váratlanul megszakadt, s a képernyőn megjelent az alábbi felirat: A hiba nem az Ön készülékében van.
Hát kell ennél hatékonyabb, biztatóbb szöveg?